Croatian(HR)English (United Kingdom)

Novosti

Želite poučavati druge, za svoj gušt ili za novac? Nemate prostor? Ne znate kako to oglasiti, naplatiti, organizirati? Niste sigurni te radite li to dobro? surprise Za vas smo stvorili Oazu znanja!  Pogledajte!

Izvještaj sa devetodnevnog Praškog kampusa

 

U okviru Erasmus+ projekta Priručnik za neodlučne, posrnule i loše čitatelje, partneri projekta:X. Gimnazija „Ivan Supek“ iz Zagreba, Střední škola Náhorní iz Republike Češke, Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika iz Slovačke i Liceo Scientifico Statale Seguenza iz Italije proveli su devetodnevnu learning, teaching and trainig activitiy „Praški Campus“ (u daljnjem tekstu: LA). U LA  je sudjelovalo 22 učenika u 5 grupa(5 učenika iz Hrvatske (23%), 5 učenika iz Italije (23%), 6 učenika iz Slovačke (27%) i 6 učenika iz Češke (27%). Jedan od ciljeva projekta Handbook for reluctant, struggling and poor readers je poboljšati vještine čitanja učenika od 15. do 18. godina, pronalazeći i primjenjujući nove metode i načine za podizanje vlastitih sposobnosti i osobnu motiviranost učenika. Za provođenje radionica učitelji (mentori) su imali zadatak da pripreme radionice (svaki partner jedan dan) u kojima bi zamijenili tradicionalne metode čitanja s novim, da ih testiraju na učenicima u nastavi te da donesu zaključke i preporuke za buduću primjenu u nastavi.

 

Kako bi se pratio tijek i rezultati postignuti u LA provedeno je niz anketa s učiteljima i učenicima. Inicijalne ankete provedene prvi dan, pokazale su da učenici koji su sudjelovali u LA jako vole čitati (72% sudionika intenzivno uživa u čitanju, dok ostalih 28% umjereno), te da smatraju da se promjenama u školskom kurikulumu i pristupima poučavanju može povećati interes za čitanje (63% učenika).Unatoč tome što ovi učenici vole jako čitati, čak 75% njih ima poteškoća u identifikaciji s likovima u knjizi, 77% ih ima poteškoća sa čitanjem pred skupom, a 68% učenika se ne osjeća ugodno izraziti svoje mišljenje o knjizi.

Sudjelujući na radionicama, europski učenici su sa svojim učiteljima (8) ispitivali nove metode i aktivnosti za poticanje čitanja.

 

U 9 dana održano je 13 radionica na kojima su učenici popunili ili kreirali sljedeće materijale: 

PARNER

NAZIV AKTIVNOSTI

Kreirani materijali na radionicama

Střední škola Náhorní

 

The readhead

15 dijagrama

6 radnih listića

Of waves and man

2 radna listića

One entry per person

22 crteža

Liceo Scientifico Statale Seguenza

 

Memory game: Bums on the outside,libraries inside

2 radna listića

Impossible interview

1 crtež

9 radna listića

So many faces in one story-Cubing

6 crteža

8 radna listića

Reading for fun

/

X.GIMNAZIJA „IVAN SUPEK“

Prose court

22 radna listića

Fantasy

17 dijagrama

13 radna listića

The hero's joruney

3 crteža

3 radna listića

Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika

 

Book code

15 radnih listića

Pantomime a story

8 radnih listića

I'll give you the sun

24 radna listića

 

 

Střední škola Náhorní

Češke radionice osmišljene su s ciljem poticanja imaginacije i identifikacije učenika s likovima u knjizi, pa su u tu svrhu provedene slijedeće aktivnosti:

1) The readhead je aktivnost koja je imala zadatak da kod učenika potakne suosjećanje s likovima. Učenici su trebali u pripremljene dijagrame upisati sebi važne ljude u svojoj okolini. Učenici su detaljno opisali važne osobe u svojem životu na temelju čega možemo zaključiti da je aktivnost bila uspješna.

2) Aktivnost Of waves and man je kod učenika trebala potaknuti imaginaciju. Zadatak učenika bilo je nepoznatim riječima u danom tekstu previdjeti značenje. Na temelju opsežne diskusije o mogućim značenjima nepoznatih riječi, aktivnost je procijenjena uspješnom.

3) U Aktivnosti One entry per person učenici su diskutirali o različitim svjetovima te radili dijaloge o dolasku na takav svijet. Raspravom o dobrim i lošim stvarima na tim svjetovima proširivali su svoju imaginaciju.

 

Liceo Scientifico Statale Seguenza

 

S obzirom da se igrom potiče timski rad i stvaraju pozitivna iskustva čitanja, cilj talijanskih radionica bio je kroz igru potaknuti motivaciju za čitanje.

 

1) U aktivnosti Memory game: Bums on the outside, libraries inside zadatak učenika je bio da upamte nekoliko rečenica ulomka knjige „Fahrenheit 451“ Raya Bradburya kako bi svaki učenik imao priliku postati takozvani „knjiški čovjek“. Ovom aktivnošću htjela se naglasiti važnost pisanih djela u današnjem digitalnom svijetu, kao i važnost ljudskog pamćenja. Nakon ove aktivnosti učenici su uvidjeli kako pamćenje ima veliku moć i ulogu u životu svakog pojedinca. Također, svaki učenik se osjećao kao da je važan dio cjeline s obzirom da je za uspješno obavljanje zadatka bilo potrebno da svaki učenik jednako pridonese. Kako su se identificirali sa likovima u knjizi povećavao se i njihov interes za knjigom.

2) Aktivnost Impossible interviews je od učenika tražila da pročitaju dvije kratke SF priče „Pattern i Sentry“ Fredrica Browna, napišu izmišljeni intervju sa vanzemaljcima, te ga odglume pred ostalim grupama. Intervjui su bili vrlo zanimljivi pa zaključujemo da je aktivnost bila uspješna.

3) Za aktvinost So many faces in one story-Cubing učitelji su pripremili ulomke iz knjige „The diaries of Adam and Eve“ Marka Twaina te tri kocke na čije stranice su napisane kreativne aktivnosti vezane uz ulomak (npr. nacrtaj strip zamišljajući razgovor između Adama i Eve). Učenici su imali zadatak pročitati ulomak, bacati kocke, prezentirati aktivnosti te odabrati najdražu, koju su prikazali ostalim učenicima. Na temelju rezultata, vidljivo je da su učenici jako uživali čitajući ovaj ulomak s obzirom da je bio izuzetno ironičan i bavio se vječnom tematikom muško-ženskih odnosa. Ovom aktivnošću se učenicima htjelo ukazati kako čitanje teksta ne mora biti zamorno, nego se uz čitanje može zabaviti, a ujedno razvijati svoje vizualne, kinestetičke i grafičke sposobnosti, kao i komunikacijske i kooperativne vještine.

                4) Igra se također koristila u aktivnosti Reading for fun u kojoj su se učenici nakon pročitanog ulomka knjige „Hemsel i Gretel“ braće Grimm sudjelovali u zabavnom natjecanju koji se temeljio na pitanjima o pročitamo ulomku i njegovom autoru. Učenici su bili jako motivirani da što bolje razumiju ulomak i što detaljnije zapamte informacije koje će im možda trebati u natjecanju. Iako je ovo bila posljednja aktivnost u danu i učenici su već bili poprilično umorni, kod učenika je ona probudila znatiželju i aktivno sudjelovanje. Za vrijeme cijele aktivnosti učenici su bili aktivni kako što brže dali točan odgovor i pobijedili.

 

X.GIMNAZIJA „IVAN SUPEK“

 

Za razliku od talijanskih i čeških, u hrvatskim radionicama motivacija se htjela potaknuti 'čitanjem s razumijevanjem' i odgovaranjem na postavljena pitanja, kao što se najčešće u školama radi. Upravo takav pristup je korišteni u sljedećim aktivnostima:

1)      Aktivnosti Prose court od učenika je tražila da pročitaju ulomak iz knjige „Great Gatsby“ Scotta Fitzgeralda, nakon čega su odgovarali na pitanja. U odgovorima učenika vidljiv je manjak motivacija za ovakvu aktivnost.

2)      U aktivnosti The hero's journey učenici su sadržaj pročitanog ulomka iz knjige „Black gate opens“ J.R.R. Tolkiena trebali prikazati dijagramom u 5 koraka. U odgovorima je vidljiva nešto veća motivacija nego u prvoj aktivnosti.

3)      Aktivnosti Fantasy je od učenika zahtijevala da na temelju dijagrama u prethodnoj aktivnosti napišu novu priču. U odgovorima je vidljiva slaba angažiranost.

 

Gymnázium Pavla Jozefa Šafárika

 

Na kraju, cilj slovačkih radionica bio je kreativnošću potaknuti motivaciju za čitanjem.

1)      Glavni cilj aktivnosti Book code je bio povećati kod učenika interes za knjižnice. Nadalje, htjelo ih se naučiti kako da pretražuju knjige u knjižnicama, kako da koristi knjižnici u svrhu učenja, kako da poboljšaju razumijevanje pročitanog teksta te kako da nađu poveznice između različitih knjiga. Zadatak učenika bio je da pronađu određenu knjigu u knjižnici na temelju tragova postavljenih u drugim knjigama. Konačna knjiga koju su trebali pronaći zvala se I'll give you the sun u kojoj su bili zadani zadaci za učenike (npr. napisati monolog između dva lika iz knjige). Grupa učenika koja je prva našla knjigu osvojila je šalice.

2)      Sljedeća aktivnost zvala se Pantomime a story. Ovom aktivnošću učenike se htjelo naučiti kako da prepoznaju važne informacije u knjigama. Svaka grupa trebala je pročitati odlomak iz knjige, odglumiti i snimiti ga. Iz snimki su trebali posložiti redoslijed priče. Učenicima se svidjela aktivnost, međusobno su surađivali, a nakon što su složili redoslijed priče,  bili su motivirani da ju prepričaju..

3)      Treća aktivnost bila je povezana sa knjigom The fun they had Isaaca Asimova. Aktivnost je započela pred-aktivnosti (natjecanjem). Svaka grupa je dobila kolaž slika koje prikazuju različite knjige. Njihov zadatak je bio da pronađu što više knjiga. U sljedećem dijelu ove aktivnosti učenici su trebali pročitati ulomak knjige The fun they had te zamijeniti glavnog lika iz budućnosti sa likom u sadašnjosti. Zadatak učenika bio je, također, da osmisle strip koji prikazuje glavnog lika koji pohađa suvremenu školu. Tijekom ove aktivnosti učenici su morali surađivati i objašnjavati svoje odluke. Također, aktivnost je od njih zahtijevala da koriste svoju imaginaciju i kreativnost za vrijeme crtanja.

 

 

REZULTATI ODRŽANIH RADIONICA

Provedene radionice su pokazale da su učenici najviše motivirani za čitanje kada se od njih traži kreativnost, inovativnost i jedinstvenost odgovora, te kada se igra koristi kao predaktivnost čitanju. S druge strane, metode koje zahtijevaju čitanje s razumijevanjem i odgovaranje na pitanja, kao što je najčešće u školama, kod učenika izazivaju dosadu i demotivaciju. Važno je spomenuti da sami učenici (45%) najvišom ocjenom vrednuju aktivnosti u kojima se potiče kreativnost, a radionice u kojima se traži čitanje s razumijevanjem najnižom (62%).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Web Hosting Cheap Web Hosting PayPal Hosting