Pisci na mreži - srijeda, 24. studenoga 2021. 

Pogledajte snimku susreta!

 

Gošća 109. programa Pisci na mreži bit će Tanja Radović, spisateljica koja u svojim romanima rado piše o napastima svijeta, o nadi i osporavanju, ali i više od toga, u pričama, esejima i dramama (radiodramama) o željama, gubicima i svakodnevnim čudima, o ženstvu ili „knjižničarenju i knjižničkom prigovaranju“. Važno je spomenuti da upravo u zagrebačkoj Knjižnici Vladimira Nazora predano radi na osmišljavanju kreativnih radionica i programa poticanja čitanja. Mnogo toga se može još dodati, a mnogo toga saznat ćemo, vjerujemo, iz razgovora s autoricom u programu Pisci na mreži.

 

Namjera nam je danas u razgovoru s Tanjom Radović, a u idućim virtualnim susretima i s drugim hrvatskim autorima, autoricama, saznati: tko su oni, kako, zašto i za koga pišu? Željeli bismo s našim gostima na mreži, s hrvatskim piscima (različitih generacija, poetika, zanimanja…) i s vama – prisutnim učenicima i nastavnicima, sa sudionicima na udaljenim mjestima – ući u njihove radionice, proći labirintima njihovih književnih tekstova, dobiti pouzdaniji uvid kako i gdje žive, što čitaju, što im je važno u procesu pisanja, što misle o novim tehnologijama i mogućnostima komuniciranja s drugima, koji su njihovi uzori i životni izbori?

Ukratko: htjeli bismo izravno, u razgovoru, različitim pitanjima i novim, drukčijim odgovorima, učiniti složenu mrežu hrvatske književnosti (kulture) dostupnom i preglednom za čitanje, kretanje, stjecanje različitih iskustava i za uživanje. Želimo saznati kako čitati hrvatske pisce i njihove tekstove, želimo ih upoznati i učiniti vlastito vrijeme važnijim i boljim nego što nam se, nerijetko, čini da ono jest.

Vjerujemo da su za ovu priliku razgovor s Tanjom Radović, odnosno njezini tekstovi i njezin nama ispričani život, više nego dobar i uzbudljiv izbor.

Molimo vas pročitajte ponuđene pjesme, potražite u knjižnici i na internetu tekstove o Tanji Radović da biste saznali više od onoga što sada znate o njoj. Čitajte, pitajte i sudjelujte s nama. Izbor glazbe, fotografija, scene iz filmove, ilustracije, ako ih bude, također su dio onoga što nam želi reći o sebi.

 

Dodaci

Tanja Radović: Srce, SF-priča, 2021.

Tanja Radović: Kako je Dobroslav išao za srcem, bajka, 2021.

Tanja Radović: Knjižničarenje i knjižnično prigovaranje, radioigra, 2021.

Tanja Radović: Ženstvo, esej, 2021.

Tanja Radović: Osporavanje kiše, roman, ulomci, 2020.

Tanja Radović: Rent-a-talent, roman, ulomak, 2018.

Tanja Radović: Pitanje Nade, roman, ulomak, 2015.

 

Linkovi

www.tanjaradovic.info (službena internetska stranica)

https://www.meandar.hr/book-author/tanja-radovic/ (izdavač Meandarmedia)

http://drame.hr/hr/autori/244-radovic-tanja

https://www.vecernji.hr/tag/tanja-radovic-271794

https://www.youtube.com/channel/UCG4_PBpMBaIHPWTYH8_ocSg (autoričin YouTube kanal s audiozapisima odabranih djela)

 

Voditelji programa Pisci na mreži

Mirela Barbaroša-Šikić, AZOO

Miroslav Mićanović, AZOO

 

Miroslav Mićanović

O napasti svijeta

(nekoliko opaski o romanu Pitanje Nade)

 

Roman Tanje Radović Pitanje nade rezultat je nekoliko, naizgled suprotstavljenih i oprečnih pripovjedačkih strategija i tematskih interesnih područja: riječ o nastojanju da se radnja romana izmjesti iz nama općepoznatih situacija, prebacuje se u drugu kulturu, jer da bi se tako osigurala dinamika romana, drukčija scenografija i prostorna konfiguracija. Svladavanjem te vrste drugosti osigurava se pažnja čitatelja, zainteresiranost da se kreće narativnim dionicama koje zadovoljavaju njegov temeljni čitateljski interes: upoznati novo, putovati novim, osjećati se pozvanim u priču koja se odvija izvan vlastite životne rutine, svakodnevice.

Istodobno, oko glavnoga lika isprepliće se nevjerojatna životna priča koja je uvijek na rubu pročitanoga, poznatoga, gotovo nevjerojatnoga, sudbonosnoga i tragičnoga: Nada, sredovječna, rastavljena žena, suprug ju je napustio zbog puno mlađe žene s kojom očekuje dijete. Bježi od svoje bolne životne situacije iz Zagreba u Peru, u hrvatsku katoličku misiju u Limi, dobiva posao njegovateljice moždanim udarom potpuno oduzetoga monsinjora. Različiti događaji, susreti, životni svjetovi prilika su pripovjedaču da podastre čitatelju pitanja o svjetonazorima, o tomu što je uopće postojeći sustav vrijednosti, koje je naše mjesto u tom suludom svijetu, koja uloga, ili jednostavno što se sve može nekome dogoditi i koliko je čudesnih događaja koji se isprepliću oko nas.

Čitatelj je sudionik priče romana, koja se vodi pregledno, sigurno i pouzdano, jer upravo se u čitanju jedne životne priče prelamaju i naši uvidi, strasti, motivi i pitanja: što bismo učinili ili što mi čini pred izazovima svijeta u kojem se zatječemo i koji zatječemo s već unaprijed dogovorenim tekstovima, ulogama. Tanja Radović je autorica različitih spisateljskih sposobnosti i znanja, proznih i dramskih formi, što njezinu rukopisu daje na životnosti, uvjerljivosti (koju nije lako dostići spram napasnosti svijeta u kojem žive njezinu junaci, junakinje).

Aktualnosti i efemerije svakodnevice (crkva, ljubav, strast, neočekivani i nepouzdani svjedoci stradanja) samo su zahvalan dodatak rukopisu koji povratkom priči želi doseći ono što nam u životu tako uporno izmiče: roman o Nadi, istodobno je roman o životu koji je, kako je to već u drugoj prilici rečeno negdje drugdje.

 

Bilješka o autorici

Tanja Radović, spisateljica, rođena je 1964. godine u Karlovcu gdje je pohađala gimnaziju. Završila je kroatistiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, radi kao knjižničarka. Na Hrvatskom radiju izvedene su joj drame Pomaknute ljubavi (1995), Kuća (1997), Kompjutor (1999), Zarobljeni u crtežu (2001), Putovanje u Plavo (2002), Sunčeve pjege (2004), Plastične đurđice (2005), Mreža (2015) i kratke priče (emisija Hrvatska proza, 2006), radionapetice Pod krevetom (2009), Oči (2010), Murina u vrši (2013) te radiokomedije Knjižničarenje i knjižnično prigovaranje (2012).

Drama Kompjutor uvrštena je u program 25. Salona mladih (Zagreb, 1998) u kategoriji književnost. Na natječaju nakladničke kuće Moderna vremena drama Mreža dobila je 3. nagradu za dramu (Knjiški moljac on-line, Zagreb, 2000). Drama Amorov uzdisaj dobila je 2. nagradu na natječaju Hrvatskog sabora kulture, 2016.

Sudjelovala je u ponovnom pokretanju Studentskog kazališta „Ivan Goran Kovačić“ iz Zagreba nakon višegodišnje stanke. U tom kazalištu praizvedene su joj drame Mačja glava (1996), Kompjutor (1997), Iznajmljivanje vremena (1999. – najbolja predstava 39. Festivala hrvatskih kazališnih amatera, odabrana za sudjelovanje na Teatarfestu, Sarajevo 1999), Zarobljeni u crtežu (2000), Putovanje u Plavo (2006) u kojima je sudjelovala kao glumica, redateljica ili koredateljica. Predstave su izabrane za Festival hrvatskih kazališnih amatera.

Bosansko narodno pozorište u Zenici izvelo joj je dramu Iznajmljivanje vremena – pod naslovom Time sharing 3.0 u režiji Morane Foretić. Predstava je ušla u izbor 11. Marulićevih dana (Split, 2001) i 37. Borštnikova srečanja (Maribor, 2002). Kao hrvatski predstavnik sudjelovala je u radu Međunarodne dramske kolonije Od teksta do predstave (Hrvatski centar ITI, Motovun, 2001).

Hrvatsko narodno kazalište u Mostaru praizvelo joj je dramu Noćna gušterica u režiji Lawrencea Kiirua (2002). Predstava je gostovala na Mostarskom ljetnom festivalu (2002), Tuzlanskim pozorišnim danima (2002), 22. Pozorišnim igrama BIH (Jajce, 2003) i na Festivalu scenskih umjetnosti Bihaćko ljeto (2003). Putovanje u Plavo praizvelo je Bjelovarsko kazalište (Bjelovar, 2005).

Kao dramaturginja i glumica sudjelovala je u predstavi Nostalgia Kazališta „Ivan Goran Kovačić“ u režiji Renate Carole Gattica (2012).

Na ISTRAKON-ovim natječajima za kratke SF i fantasy priče, njene su priče odabrane među najbolje (2004, 2005. i 2008) i na SFERAKON-ovu natječaju za zbirku hrvatske fantastike i SF-a (2007). Dobitnica je nagrade SFERA u kategoriji drame za knjigu Ledeno doba (2010).

Članica je uredništva časopisa za knjiguTema od 2004. godine (Zagreb, Centar za knjigu).

Bila je članica PHPD Zora iz Karlovca, Akademskog zbora „Ivan Goran Kovačić“ (od 1996. do 2006) te benda Knjižnica grada Zagreba – KGZ benda (od 2007. do 2016).

S romanom Pitanje Nade (Zagreb, Meandarmedia, 2015) gostovala je na Festivalu svjetskog kazališta (Zagreb, 2015). Njezin drugi roman Rent-a-talent (Zagreb, Meandarmedia, 2018) snimljen je kao audioknjiga u Knjižnici za slijepe u Zagrebu (2018), a autorica je ujedno i naratorica. Roman Pitanje Nade objavljen je i kao e-knjiga (Zagreb, Meandarmedia, 2020) U izdanju Meandarmedije izašla joj je prva zbirka priča Osporavanje kiše (Zagreb, 2020).

 

Na njezin YouTube kanalu https://www.youtube.com/channel/UCG4_PBpMBaIHPWTYH8_ocSg nalaze se neka od djela u obliku audioknjiga. Autorica je ujedno i naratorica.

 

Bibliografija

Osporavanje kiše– zbirka priča (Zagreb, Meandarmedia, 2020); Rent-a-talent – roman (Zagreb, Meandarmedia, 2018); Pitanje Nade – roman (Zagreb, Meandarmedia, 2015., e-izdanje 2020); Ledeno doba – knjiga drama (Zagreb, Meandarmedia, i SKUD „Ivan Goran Kovačić“, 2009); Iznajmljivanje vremena – knjiga drama (Zagreb, Meandar i SKUD „Ivan Goran Kovačić“, 2001).

Micek – kratka priča, objavljena u Pišem ti priču: zbirka kratkih priča 6. natječaja za kratku priču Gradske knjižnice Samobor, Gradska knjižnica Samobor, 2018; Kuća – Večernji list, 28. 4. 2018; Ledeno doba(Epoka lodowcowa) – drama, objavljena je u izboru iz suvremene hrvatske drame na poljskom jeziku – (Nie tylko) fragmenty : wybór nowych dramatów chorwackich (izbor Gabriela Abrasowicz, Leszek Małczak, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019); Zarobljeni u crtežu(Entrapped in the Drawing) – drama, objavljena je u izboru iz suvremene hrvatske drame na engleskom jeziku – Different voices (izbor Boris Senker, Zagreb, Hrvatski centar ITI-UNESCO, 2003). Objavljuje periodično članke, osvrte i eseje u časopisu za knjigu Tema (Zagreb, Centar za knjigu, 2004).

SF priče objavljene su u ISTRAKON-ovim zbirkama kratkih SF i fantasy priča Bolja polovica, Ispod i iznad, Dobar ulov (Pazin, Pučko otvoreno učilište, 2004, 2005. i 2008), kao i SFERAKON-ovoj zbirci hrvatske fantastike i SF-a Trinaesti krug bezdana (Zagreb, Mentor i SFera, 2007).

Priča Jutro poslije objavljena je u zborniku priča (natječaj Zadarskog lista za kratku priču P. Zoranić) – Trenutak proze, Zagreb, Znanje, 2010; Bajka Kraljevna i zmaj objavljena je u slikovnici Queer bajke (Zagreb, Domino, 2005); SF priče objavljene su u časopisu Svjetlo (Karlovac, Matica hrvatska, ogranak Karlovac, 1–2/2006); Kratke priče Vrata i Zrno graška objavljene su u časopisu Riječi (Sisak, Matica hrvatska, 4/2010).

U časopisu Plima objavljene su joj drame Centar za spavanje (Zagreb, AGM, 9/1995) i Mačja glava (18/2000). Drama Iznajmljivanje vremena objavljena je u časopisu Glumište (Zagreb, AGM, 1/1998); Drama Gušterica objavljena je u časopisu Tmačaart (Mostar, 13–14, 2002); U zbornicima drama i predložaka za igre praizvedenih u programima 21. te 22. i 23. susreta zagrebačkih kazališnih amatera (Zagreb, Kulturni centar Peščenica, 1997. i 1999) objavljene su joj drame Kompjutor (1997) i Iznajmljivanje vremena (1999). U Zborniku dramskih tekstova i sinopsisa praizvedenih na Susretima zagrebačkih kazališnih amatera 2000. i 2001. godine (Zagreb, Kulturni centar Peščenica, 2001) objavljena joj je drama Zarobljeni u crtežu. U Zborniku drama i predložaka za igre autorskog alternativnoga kazališta 2000. (Zagreb, Centar za kulturu i informacije Maksimir, 2001) objavljena joj je drama Zarobljeni u crtežu (prevedeno i na engleski – Croatian alternative theather 2000 : anthology of plays and playlets, preveo na engleski Vladimir Brljak, Zagreb, Centar za kulturu i informacije „Maksimir“, 2001).

 

O djelima T. Radović:

1.       Dunja Detoni Dujmić: Roman za gledatelje, časopis Republika, br. 1–2/2019. str. 160–162 (Zagreb, Društvo hrvatskih književnika, 2019)

2.       Dunja Detoni-Dujmić: Ili nada ili ništa u: Mala noćna čitanja : hrvatski roman od 2011.-2015. (Zagreb, Alfa, 2017)

3.       Danijela Weber-Kapusta: Tanja Radović: Iznajmljivanje vremena (1995). u: Dijalektika identiteta : hrvatsko i njemačko dramsko pismo između postsocijalizma i multikulturalizma (Zagreb, Leykam international, 2014)

4.       Sanja Nikčević: Tanja Radović ili kako je Multimarketing osvojio naše snove. u: Između dviju domovina. Zbornik Milorada Nikčevića povodom sedamdesetogodišnjice života i četrdesetpetogodišnjice znanstvenog rada(Filozofski fakultet u Osijeku, Osijek, 2011., str. 353–369)

5.       Sanja Nikčević: Pomaknuta stvarnost. u: Što je nama hrvatska drama danas? (Zagreb, Naklada Ljevak, 2008)

6.       Adriana Car-Mihec: Mediji kao dramski izazov. Dani hvarskog kazališta, Prešućeno, zabranjeno, izazovno u hrvatskoj književnosti i kazalištu (Zagreb – Split, 2007., str. 489–517)

7.       Adriana Car-Mihec: Struktura prostora u ranim radovima Tanje Radović, Krležini dani u Osijeku 2005. (Zagreb , Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU , 2006., str. 359–368)

8.       Adriana Car-Mihec: Drama i cyberpunk (Kompjutor Tanje Radović), časopis Kazalište br. 25–26, str. 104–109 (Zagreb, Hrvatski centar ITI, 2006)

Sanja Nikčević: Pomaknuta stvarnost, časopis Kazalište br. 7–8, str. 218–221 (